CD: DEVOTION
2019, percaso production CD 37 // 20 tracks // 69:00
Musicians Christoph Gallio alto, soprano & C-merlody // Silvan Jeger double bass, electric bass, voice, sequenzer // Gerry Hemingway drums & percussion // Production notes All compositions by Christoph Gallio // Recorded at PERCASO studio in Baden by DAY & TAXI, 2019 July 8 & 9 // Edited & mixed by DAY & TAXI // Mixed & mastered at Klangdach Studio in Guntershausen by Will-y Strehler // Produced by Christoph Gallio // Photo inside by Jordan Hemingway // Graphic design by Anne Hoffmann // Cover art by Thomas Schütte
Samples
Reviews
Der Landbote (Winterthur), Tom Gsteiger
Poetische Eigenbrötler
Mit dem vor über dreissig Jahren gegründeten Trio DAY & TAXI hat sich der Saxofonist Christoph Gallio einen Namen als zugleich widerborstiger und poetischer Jazz-Eigenbrötler gemacht, und zwar sowohl als unorthodoxer Komponist als auch als nonkonformer Improvisator. Mit anderen Worten: Gallio hebt sich in erfreulich erfrischender Weise vom Mainstream ab, ohne in esoterische Gefilde abzudriften. Im Laufe der Jahre hat es bei Day & Taxi zahlreiche Umbesetzungen gegeben. Gallio sagt: «Manchmal kommt man nicht mehr weiter. Oder es gibt persönliche Differenzen. Dann ist es Zeit für neue Impulse.»Das aktuelle Trio wird durch Silvan Jeger (Bass) und Gerry Hemingway (Schlagzeug) vervollständigt. Der in Luzern wohnhafte US-Schlagzeuger Hemingway zählt zu den herausragenden Persönlichkeiten des Avant-Jazz, er ist nicht zuletzt durch seine langjährige Kooperation mit dem legendären Sound-Visionär Anthony Braxton bekannt geworden. Gallio bezeichnet die Zusammenarbeit mit Hemingway als total be- fruchtend und ergänzt: «Er ist extrem erfahren, jeder Schlag sitzt. Da kann man als Mitspieler nicht gross Federlesens machen, sondern muss mitgehen.»
Musik als Kunstprojekt
Im Juli 2019 haben Gallio, Jeger und Hemingway das Album «Devotion» eingespielt. Erschienen ist es auf dem Label Percaso, das Gallio selbst betreibt. Zu hören gibt es zwanzig Stücke, die alle aus der Feder Gallios stammen. Dazu gehören auch ein paar Miniaturen, die von A bis Z durch- komponiert sind. Gallio bezeichnet diese Miniaturen als «visuelle Momente, die zur Auflockerung dienen, wie Würmer in der Erde». Und er führt aus: «Beim Komponieren kann man sehr genau sein und auf Elemente wie Humor oder Poesie achten, für die es in der Improvisation weniger Platz hat.» Zu diesen Miniaturen gehören auch drei Vertonungen von sehr kurzen Gedichten der Lyrikerin Friederike Mayröcker («Im Juni», «Dreizehn», «Die Regenrose»). Gesungen werden diese Vertonungen vom Bassisten Jeger. In diesem Zusammenhang sei erwähnt, dass Gallio einen Dialog mit verschiedenen Kunstformen führt. Dies lässt sich teilweise auch an den Widmungen seiner Stücke ablesen. Gallio begreift seine Musik als Kunstprojekt: «Ich funktioniere eher visuell. So arbeite ich kaum mit Harmonien, aber viel mit Melodien, die ich als Striche auffasse.»
Alles geht
Dass DAY & TAXI zuweilen zum Free Jazz gezählt werden, mag an den manchmal wild ausfransenden Improvisationen liegen, zielt aber am Konzept der Band vorbei. Viel eher lässt sich DAY & TAXI zum Beispiel mit dem bahnbrechenden afroamerikanischen Trio Air (Henry Threadgill, Fred Hopkins, Steve McCall) vergleichen, dessen Aufnahmen aus den 1970er-Jahren zu den Gipfelpunkten der Creative-Musik zählen.
DUSTED MAGAZINE, BILL MEYER
How do you take your jazz? Some prefer trad, others free and still others, vocal. Of course, some like it smooth. Swiss saxophonist Christoph Gallio offers another option — slightly sour. His tone on soprano recalls Steve Lacy’s, and his alto playing has a bit of Henry Threadgill’s lemon-sucking pungency. Only when he turns to the relatively scarce C-melody sax does he stir in a bit of sugar. But his phrasing on all of these instruments is varied, responsive to his partners, and very much his own.
While Gallio usually has several projects of various size and duration operating, he’s kept his trio Day & Taxi going alongside all of them for over 30 years. Its current line-up includes American expatriate Gerry Hemingway on drums and bassist Silvan Jeger on basses, sequencer and voice. These accompanists provide the combination of forthrightness and sensitivity necessary for such an exposed setting, and Gallio’s compositions put them exactly where the need to be. On “Mare (to Kaissa Camara, 1998-2018),” Jeger’s electronics provide a backdrop that billows behind the trio’s interactions like a wall hanging moved by a breeze while his patiently plucked double bass points the way for the saxophone’s deliberate, slightly stretched-out tones. Hemingway gently activates cymbals or stays silent, using quietness to paradoxically magnify the horn’s presence. But skip to the next tune, “South For North,” and the drumming can best be described as maximalist. The skipping hi-hat, muted cymbals, and loping, hand-stuck drums operate independently enough to sound like a calypso drum section instead of a kit. Then, as Gallio’s playing becomes more impassioned, they converge to form an emphatic barrage.
Three times, Jeger steps up to the microphone to deliver words by the poet, Friederike Mayröcker. The pairing of his interval-leaping, unjazzy croon and Gallio’s closely shadowing reeds one more brings to mind Steve Lacy, and particularly the music he made with his wife, Irene Aebi. But while even that duo’s most severely reduced performances trace and retrace a melody, here pithiness rules. The longest of the three selections still lasts less than a minute, underscoring the concentrated ephemerality of the poet’s constructions.
While the album’s component parts are brief, they’re also numerous. Devotion’s 20 tracks run about 68 minutes altogether, and they cover enough stylistic ground to keep one tuned in for the duration. There are stark, song-like melodies and moments of rubbery funk, and while their brevity makes them easy to take in, the attention to gesture that goes into each note choice and beat repays the listener who comes back for more.
JAZZ TRAILS, FILIPE FREITAS
Day & Taxi is an avant-jazz trio spearheaded by Swiss saxophonist Christoph Gallio, who has been probing different rhythm sections since 1992, the year of the project’s inception. Devotion, the most recent outing on his own label Percaso Production, features Swiss bassist Silvan Jeger, a regular collaborator since 2013, and the notable American drummer Gerry Hemingway, who, sitting in for David Meier, joins them for the first time in record.
This current formation works very well, navigating through a collection of 20 Gallio tunes with a pure, instinctive sense of aesthetic and explorative imagination. The words of Austrian poet Friederike Mayrocker are heard on three selections.
A fair amount of tracks is dedicated to fellow artists, and the opener, “Tall Guy Blues”, which was penned for Swiss bassist Christian Weber, falls within the latter category. At a first glance, a calculated insouciance is discernible, and the group communicates the feeling of creativity. The language and tone of Gallio are bold and sinewy, respectively, somewhere in-between Joseph Jarman and David Murray. However, on “Silvia (to Silvia Bächli)”, his courses made me think of John Tchicai.
“Gegenteil (to Jürg Stäuble)” revolves around a catchy melodic idea while flowing with audacity, energy and wit. In its last section, sax and drums react simultaneously, displaying a functional coordination. The spirit of this piece steps away from “Mare (to Kaissa Camara, 1998-2018)”, which, embracing a strange serenity, makes use of droning legatos and gets closer to “South For North”, a groovy dance of freedom with shades of Steve Lacy and Marty Ehrlich. Upon wild extemporaneous flights from Gallio, it’s Hemingway who, in complete command of the drum set, shows how beautiful and melodic his chops are.
The drummer jumps into the lead spot again on the taut “Pan Comido (to Hans Tanner)”, finishing it in big after locking in with Jeger in support of Gallio’s underlying impetus and growls. The saxophonist switches to soprano on “Fleurette Danoise (to Anne Hoffmann)”, ingraining it with Lacy’s mood.
Smitten with free funk and electronic music, pieces like “Doowoo (to Corsin Fontana)” and “Lightweight Heavyweight (to Eric Hattan)” have a pumped-up electric bass giving them life via strutting, roundish lines. Yet, while the former shapes as an avant-garde jazz stretch with an alternative coating, the latter falls into experimental jazztronica, barely touching dub zones.
This recording doesn’t disappoint, and all three musicians, taking obvious joy from the experience, will certainly make the listeners feel great too.
Grade A-
Favorite Tracks: 05 - Gegenteil ► 07 - South For North ► 09 - Pan Comido
JAZZWORD, KEN WAXMAN
Like Roger McGuinn and the Byrds, the Swiss DAY & TAXI (D&T) band is defined as being made up of multi-reedist Christoph Gallio and whoever plays with him. Over its 30 year history that’s included a small platoon of musicians, and now on Devotion D&T has evolved to a trio of Gallio, veteran American drummer Gerry Hemingway and young Swiss bassist Silvan Jeger. Jeger also leads his own Pop and Jazz bands, while Hemingway, who resides in Luzern, has worked with just about everyone in the advanced music scene during those same three decades. Both are adept interpreters of the compositions of Gallio, who moves among soprano, alto and C-melody saxophones.
The Baden-based saxophonist’s tractable themes are notably performed here with the tight structures allowing each member to express himself fully. The only caveat remaining is the sheer number of tracks. With 20 (!) tunes interpreted, at points ennui threatens to set in. Luckily that’s avoided in most cases. However those brief ditties in which Gallio verbalizes Friederike Mayröcker’s words are probably the least memorable.
More imposing are those tracks in which the three can work up a whole head of improvisational steam. This starts with the first track, “Tall Guy Blues” with its strong beat propelled by the drums and deconstructed with a collection of honks from Gallio, all the way to “Lightweight Heavyweight”, the final one, which bounces along strongly as Hemingway’s toy-drum-like whacks and Gallio’s reed trills cut through the undulating buzzing sequencer.
Throughout, the trio adeptly cycles through a variety of moods and musical inferences. For instance “Pan Comido” is a jumpy, near-Calypso featuring sui generis percussion and the saxophonist spinning out as many notes as possible. On the other hand the beauty of an atmospheric tune like “Mare” is enhanced with lower-case saxophone timbres and drum clips. Meanwhile Jeger’s quietly confident bass thumps introduce or balance the rhythm on other tracks.
With allusions to pure improvisation, New Music, folklore and other sounds, Devotion is a masterful summation of Gallio’s talent and D&T’s mature identity. But more praise could be expressed if fewer more extended tracks would have been featured.
Concerto, Hannes Schweiger
Hierorts werden die seinerzeit irrelevant als „Loft Jazz“ bezeichneten Post-Free Jazz Bestrebungen der 1970er Jahre, vorrangig betrieben von der afro-amerikanischen Community, beerbt. Zweifellos originell, mit dem empathischen Bezug dazu, von der Gegenwart befeuert und eigenen Symptomen als Humus, lebt, spielt, denkt, atmet dies seit Jahrzehnten der Schweizer Saxophonist Christoph Gallio (Alt, Sopran, C-Melody). Mit einem alle Zwischentöne von lyrisch bis kratzbürstig extrovertiert auslotendem Ton. Der brennt sich ein, gleich wie sein phrasierungselastisches, von der asymmetrisch gesetzten Melodierhythmik Steve Lacys beeindrucktes Spiel. DAY & TAXI ist Gallios Workshop-Trio. In gewissen Abständen wechseln Bassisten und Schlagzeuger. Jüngst ist der fulminante amerikanische in der Schweiz lebende und unterrichtende Schlagzeuger Gerry Hemingway dazugestoßen. Am Bass derzeit Gallios Landsmann Silvan Jeger. Zwanzig Episoden, inklusive dreier würdiger Vertonungen von Gedichten Friederike Mayröckers, über die Hingabe stellen die drei „Improvisationsbegabten“ zur Klangrede. Konzipiert vom Saxophonisten. Kurze Motivsequenzen oftmals in unmittelbarer Kantabilität angelegt, die er auch gerne in einen Loop schickt, vor melodischer Fantasie strotzen, sind das Zentralgestirn der konzisen Stücke. Der Bass stockt mit kerniger Walking-Manier oder catchy Funkyness den Melos auf. Und Hemingway lässt einen mit seiner exzeptionellen rhythmischen Architektur verbunden mit perkussiver Klangsensibilität nicht mehr aus dem Staunen heraus. Die Ereignisse bündeln sich in vertrackten Unisonosequenzen, freien Klanggesten, schwebender Flächigkeit, befördert von hypnotischem Groove – jazztypisch, dann und wann mit Rockkörnung, ebenso abgekoppelt vom metrischen Handlauf. Schlusspunkt: improvisierter „Jazz-Rave“, mit suggestiver House-Bassline aus dem Sequenzer. Den Tag behören, das Taxi in der Fieberkurve, exemplarisch. ****
JAZZ JOURNAL, BRIAN MORTON
I’ve listened to DAY & TAXI since the early 90s – but fearing that one of the most consistent and truthful of European groups might have gone off on some sort of tangent. Turns out, thankfully, that the band’s pedigree is still intact.
The new D&T record, successor to the excellent WAY, is another set of taut, well-structured sketches and miniatures, almost all of them dedicated to and possibly inspired by a different individual, three of them settings of verse by the Austrian poet Friederike Mayröcker, who’s 95 this year. They’ve explored her work before.
The sound of the group is nicely detailed and precise. The use of sequencer is subtle and to the point and Gerry Hemingway’s drumming is as intriguing as ever, mid-way between his Braxton-era jazz percussion and something altogether more formal and composed. Gallio’s lines are unpredictable in a guess-the-next-note way, but he has the ability always to land not on the note you expected, but one adjacent to it and even more logical in the circumstances, so there’s a sense that the tune progresses logically but with no generic limitations.
Unlike groups who simply fall into a manner, DAY & TAXI show the benefits of longevity, which is odd and impressive, since the personnel has evolved steadily, with Gallio the only constant member. The big differences have been noted in the drum department, with Marco Käppeli and David Meier among the previous incumbents; the recruitment of Hemingway seems to have opened up a whole new direction for the group, which is great to hear.
Gallio, incidentally, is one of the few contemporary players to tote a C-melody saxophone, though it isn’t clear whether he uses it on this occasion.
JAZZ N'MORE, PIRMIN BOSSART
Das neue Album von DAY & TAXI hat eine Qualität, die man bei mancher neuen Jazzproduktion vermisst: Die Musik langweilt nicht. Das Album bleibt trotz einer Länge von 60 Minuten stets abwechslungsreich. Die Stücke haben Ecken und Kanten, griffige Themen und Melodien. Sie transportieren eine Energie der Leichtigkeit, als ob sie aus dem Moment heraus entwickelt worden wären, doch sind sie weitestgehend komponiert. "Devotion" ist voll von Details und unscheinbaren Impulsen und Wendungen, die sich nach 20 Tracks zu einem Ganzen fügen. Und nie wirkt etwas überladen. ****
KULTURTIPP, FRANK VON NIEDERHÄUSERN
Vitale Schaffensfreude Christoph Gallio hat sich über Jahrzehnte ein Klanguniversum aus furioser Freemusic, melodiösen Balladen und kecken Improvisationen erschaffen. Auf der CD seines Trios DAY & TAXI legt der Saxofonist aus Baden 20 Zeugnisse seiner Schaffensfreude vor. Die Trouvaillen widmen er, Bassist Silvan Jeger und Drummer Gerry Hemingway Freunden und Weggefährten. In drei Miniaturen singt Bassist Jeger Kurzgedichte von Friederike Mayröcker.
MUSIC ZOOM.IT, VITTORIO LO CONTE
Christoph Gallio, qui al sax soprano, al sax alto ed al C-Melody sax ha questa volta con il trio Day & Taxi oltre al fido Silvan Jeger al contrabbasso un famoso ospite americano, il batterista Gerry Hemingway. Il sodalizio fra i tre funziona perfettamente fin dalle prime battute, con Hemingway che subito percepisce come proprie le atmosfere evocate. È un dialogo sottile, fatto di un approccio cauto e pensoso alla materia musicale al sax soprano, studiato insieme a Steve Lacy. Emergono brani lunghi insieme ad aforismi e versi di brevi poesie, la maestria strumentale dei tre si fa notare senza alcun timore, prendiamo ad esempio South For North con il lungo assolo del contrabbasso e la voce acidula di Gallio al sax alto, quasi braxtoniano (Hemingway ha militato a lungo nel quartetto del sassofonista di Chicago). È un incontro che funziona, che lievita mano mano che prosegue, empatico, come se l’innesto del famoso ospite fosse la cosa più naturale. Gallio si fa ovviamente trasportare dalle atmosfere free, fra momenti più lievi e altri in cui si va su un percorso di libertà la musica procede in bellezza confermando il momento di felice ispirazione del sassofonista svizzero e l’importanza di questo trio per il jazz europeo.
SOMETHING ELSE!, SAMMY STEIN
For more than 30 years, Swiss saxophone player Christoph Gallio has been the driving force behind the trio Day and Taxi, which debuted as a quartet back in 1986. His compositions are focused and structured in his own manner. Seemingly beyond the influence of musical trends, Gallio’s career has seen him play extensively across South America and at festivals in America, and he fits neatly into that crux between composition and improvisation.
Day and Taxi’s new album Devotion opens with “Tall Guy Blues,” a sensual, rolling number which finds Christoph Gallio providing depth and textured playing over short drum quips from Gerry Hemingway. A deeply textured number, this is a wonderful opener. Silvan Jeger delivers a gentle, quiet bass solo where the softness of delivery belies the technical challenges. This track, lasting just over 6 minutes, contains a range of styles and switches in tempo and rhythm, which make it engaging.
“Silvia” begins with the sax calling in repeated phrase over swung rhythms. This four-note riff provides the lynch pin around which Day and Taxi improvise and relate. Again, there are changes, tempo marks and rhythmic variations, all over which Gallio plays with obvious relish. Hemingway’s drum solo in the middle section offers a quiet but rhythmically challenging contrast. “Im Juni” is short at just under a minute, and includes sung words from the poem of the same title by Friederike Mayrocker. “Sol Ich Einen Turn Bauen?” is another short, delicious interlude provided by bass, drums and sax in a single driving rhythm.
“Gegenteil” is a beautifully delivered number, with staccato sax over the top of a flowing drum and bass, alternating with dextrous flying-fingered flits down the sax keys and back again. “Mare” is atmospheric from the start, with gongs and percussion setting the scene for a fantastic journey through spacey landscapes, emphasized by the gentle, breathy sax and quiet, slowed-down percussion. It’s melodic until the middle section, when the musicians create sounds most weird and wonderful yet connected because they are improvising around the same ideas.
“South For North” opens with some intricate Silvan Jeger bass work, working up to an engaging mesmeric rhythm, joined by Gerry Hemingway’s drums and then the sax introduces a lighter theme altogether. Day and Taxi work around a playful rhythm which has a Latino edge before the sax is the leader in a follow-me-if-you-can improvised section. A deeply layered and engaging number, including a drum solo from Gerry Hemingway to live for. “Ueli Der Meister” is a track which has all the essences of a dance in its structure, change of tempos and rhythms but with a pattern at the start before there is the introduction of a quieter, improvised section. The saxophone gently sings in altissimo, quietly delivering before the rhythm set at the start returns – and, suddenly, we are dancing again.
“Pan Comido” sets out with an offset 4/4 rhythm, which both engages and perplexes but somehow works because the ears are fully engaged whilst the brain is trying to catch up. Clever and lovely. The sax line at times is melodic, at others disharmonious and always tone perfect. “Fleurette Danoise” is gentle, then not so gentle, silent, then noisy – a track with contrasts and changes while “Your Attitude Surprises Me” is a bass-led, rapid-paced moving number with a tuneful sax line and is short and sweet at 40 seconds. “Be Kind to the Cats” is another very short (36 seconds) interplay between the band members, and “Faces” works as a quiet interlude while the percussion whips up a gentle storm for the first minutes, before the sax joins in an interplay with Hemingway’s solo drum sections.
“Dreizehn” and “Die Regenrose” are two interludes of (of 18 seconds and 25 seconds, respectively) with words by Friederike Mayrocker before “The Ghost Who Never Lies” provides bassy grooves over which the sax creates waves and lines of sound. It’s a very tuneful and lovely 51 seconds. “Flowers” is a track which sees bass and sax working together, with some beautifully placed percussion. Jeger’s bass emerges as lead here and it is quite exceptional, underpinned perfectly by the drums and the sax works its way in over the top. A great number with all three musicians playing on point.
“Doowoo” starts with a drum ricochet, then bass and sax flow in and the rhythmic, slightly swung nature of the track becomes apparent. Melodies are introduced, changes in rhythm and clever switches make this incredibly enjoyable. Christoph Gallio’s playing on this track is masterful and it manages to encompass a lengthy and rather joyous Gerry Hemingway drum solo too. Possibly the highlight track on Devotion. “Pray Monk” is again quiet and atmospheric, contrasting well with the more playful “Lightweight Heavyweight,” which closes the album and is based around an electric bass line which sets out a theme. The inclusion of the sequencer was a little irksome on this track but maybe that was just me.
Day and Taxi’s Devotion is an album to listen to, or have on in the background but be prepared to switch your attention to the music regularly. There is a complexity to the sounds which is at times extraordinary and the arrangements are deep and multi-layered, with improvised sections providing contrast and even more interest.
Christoph Gallio is an exceptional musician and clearly those he plays with are stand out. The music is a fusion of improvisation, kitsch and niche. It possesses poetic strands, energetic free-form sections, lyrical interpretation and above all an originality in Gallio’s compositions which are so ably interpreted by Day and Taxi bandmates Silvan Jeger and Gerry Hemingway. This is an outstanding album with music which is a rich combination of improvisation, tonal musicality and depth.
NZZ am Sonntag, MANFRED PAPST
Der 1957 in Winterthur geborene Alt- und Sopransaxofonist Christoph Gallio ist aus der Schweizer Free-Jazz-Szene nicht wegzudenken. Zu Beginn der 1990er Jahre formierte er, damals noch mit Lindsay L. Cooper am Bass und Dieter Ulrich am Schlagzeug, die stilbildende Band DAY & TAXI. Mehrfach ist sie seither umbesetzt worden. Dominique Girod kam 1997 für Cooper, später stiessen Daniel Studer, Marco Käppeli und David Meier dazu. Die aktuelle Ausgabe von DAY & TAXI präsentiert sich mit mit Gallio am Saxofon, dem jungen Oltener Silvan Jeger am akustischen und elektrischen Bass sowie am Sequenzer sowie dem erfahrenen US-Amerikanischen Gerry Hemingway an Schlagzeug und Perkussion. Das Album <Devotion>, aufgenommen in Gallios PERCASO-Studio in Baden, umfasst zwanzig teilweise sehr kurze Stücke. Drei von ihnen unterlegen Kurzgedichte der Wiener Avantgardistin Friederike Mayröcker. Gallio brilliert mit seinem rauhen, vielfältigen Ton und seinen quirligen Einfällen, in denen er weitab von jedem Purismus mit Klangfarben, Stilformen und musikalischer Versatzstücken spielt. Zitat und Parodie: Hier sind sie als Ausdrucksformen ganz selbstverständlich. Gleichwohl ist die Musik von DAY & TAXI auf einer höheren Ebene genuin und spontan; Interplay wird gross geschrieben, Sinnlichkeit grundiert die Ironie in den prägnannten Kompositionen Gallios, die viel Improvisationen zulassen.
BAD ALCHEMY, RIGOBERT DITTMANN
Christoph Gallio hat gerade erst mit "Glassware" & "As If You Were Here" von ROAD WORKS an den Feinsinn appelliert. "Devotion" knüpft nun mit verlässlicher Altosax-, Soprano- & C-Melody-Sophistication an "Way" (2017) & "Artists" (2014) an, Gallios Taxi-Fahrten mit dem Pizzicatotänzer und Bogenfechter Silvan Jeger und David Meier an den Drums. Dass sie wieder mit dem Kofferraum voller Widmungen an bildende Künstler und geschätzte Kollegen unterwegs sind, daran ändert auch nichts, dass Meier seinen Platz geräumt hat für Gerry Hemingways Katzentritt und Tomgepolter. Gleich 'Tall Guy Blues' ist ein Gruß an den langen Christian Weber, Jegers Vorgänger. Danach bekommt die Zeichnerin Silvia Bächli ebenso eine Zueignung wie, zum 70., Jürg Stäuble, der Räume geometrisch ordnet, der Shakuhachi-Meister Ueli Fuyûru Derendinger, der Creative Consultant Hans Tanner, der an der ZHdK lehrt, Anne Hoffmann, Percasos Grafikdesignerin. Dem Foto- & Videokünstler Beat Streuli ist 'Faces' gewidmet, der Konzept-/Objektkünstlerin Maya Rikli 'Flowers', der nach Einfachheit & Kargheit strebende Graubündner Bildner Corsin Fontana wird zum 75. bedacht, der Aargauer Konzeptkünstler Eric Hattan mit dem sequenzerlaunigen 'Lightweight Heavyweight'. Dazwischen ist 'Mare' eine gedämpfte, beklemmende Traueranzeige für Kaissa Camara (1998-2018), die beim Fluchtversuch übers Mittelmeer ertrank. Mit 'Your Attitude Surprises Me' wird der US-amerikanischen Künstlerin Lutz Bacher (1943-2019) gedacht. 'Pray Monk' verbeugt sich vor einem, der bei der Taxicrew, ähnlich wie Steve Lacy, Apoll und Hermes, weit größere Verehrung genießt als selbst Christopherus. Dazu gibt es neben einer geschrummten und einer felinophilen Miniatur wieder vertonte Zeilen von Friederike Mayröcker, gesungen von Jeger, der, jeden Zoll von ähnlichem Format wie Weber, neben Kontra- auch E-Bass einsetzt. DAY & TAXI ist dabei Ton für Ton der Inbegriff bedachter Poesie, bei der Komplexes schlank und simpel klingt, aber auch keck gekrakelt und voller Esprit gekräht. Adressiert ist das an jene Seltenen, denen Mayröcker und Monk die Mundwinkel anheben, denen Kunst mehr bedeutet als hedonistisches Spektakel, elitäre Distinktion und mögliche Geldanlage. Mit 'Mare' stellt "Devotion" dennoch die Gretchenfrage, die sich nicht mit Krokodilstränen abtun lässt, während man mit Cäsarenfressen liebäugelt, als Katechon der Deluge.
SÜDWEST PRESSE ULM, UDO EBERL
Expressiv und überraschend
Das Trio DAY & TAXI sorgte im Sauschdall tatsächlich für echtes Jazzkeller-Feeling. Wäre da nicht das nervöse Bühnenlicht gewesen, man hätte sich romamtisierend in die Hochzeiten des Kultur-Treffs wegträumen können. Und als Jazzfan konnte man erahnen, dass beim in Kooperation mit dem Verein Kunstwerk realisierten Konzert keine halben Jazz-Sachen gemacht würden, wenn ein Gigant wie Gerry Hamingway an den Drums sitzt. Die Erwartungen wurden erfüllt. Der Schweizer Saxofonist Christoph Gallio zählt nunmehr 30 Jahre zu den heimlichen Stars des Avantgarde-Genre und überzeugte mit technischer Raffinesse. Silvan Jeger ghört ohne Frage zur Schweizer Garde der formidablen Bassisten und stass Basler-Beats schöpfte Hemingway, der noch immer zu den weltweit interessantesten Schlagwerkern gehört, aus dem Vollen und nützt die solistischen Freiräume mit viel Esprit. Notierte Wagnisse, rasante Anspielungen, Miniaturen im Pocket-Format, improvisiertes Miteinander und Zerreissproben, zudem lyrische Andeutungen – all die guten Jazz-Geister im Festungsgemäuer rieben sich da begeistert die Hände.
Florian Bissig, Neue Zürcher Zeitung (NZZ)
Festival Unerhört!: die musikalische Speisung der Fünfzig
Balance zwischen kammermusikalischem Arrangement und improvisierten Ausbrüchen.
Ekstatisch und explosiv ging es später am Abend dagegen im Theater am Gleis in Winterthur zu und her, wo Christoph Gallio mit dem Trio DAY & TAXI seine neusten Kompositionen aufführte. Die Themen intonierte er auf dem Sopran-, dem Alt- oder dem C-Melody-Saxofon mit klassisch-soigniertem Ausdruck, während Silvan Jeger am Kontrabass und Gerry Hemingway am Schlagzeug durcharrangierte Begleitungen spielten. Für die Soli erhielten die drei Musiker indessen viel Freiraum, in dem sie ihre ausgeprägten Personalstile zeigen konnten – zuweilen rauschhaft und röhrend, zuweilen in achtsamem Interplay ins Morendo entschwindend.
Ein Abend, welcher der lebendigen Musik gehört hatte.